«Αλβανός τουρίστας», και «Τούρκος επενδυτής»
Πριν από λίγα χρόνια σε όλες τις παρέες η ατάκα που προκαλούσε γέλιο κι ευθυμία ήταν οι φράσεις «Αλβανός τουρίστας», ή το «Τούρκος επενδυτής».
Τώρα όμως το αστείο της προηγούμενης δεκαετίας έγινε πραγματικότητα. Πολλά ξενοδοχεία στην Δυτική Ελλάδα σε διάφορα τουριστικά μέρη
δούλεψαν πολύ με τουρίστες καταγόμενους από την Αλβανία, είτε γηγενείς, είτε οικονομικούς μετανάστες.
Ενώ την ίδια ώρα αυξάνεται η πρόθεση τούρκικων ομίλων να επενδύσουν στη χώρα μας αγοράζοντας ξενοδοχεία, εργοστάσια σε πολύ χαμηλές τιμές, ενώ κάποιοι άλλοι ενδιαφέρονται να εμπλακούν σε...
.....έργα υποδομών, όταν θα έχουν ξεμπλοκάρει οι χρηματοδοτήσεις από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Την ίδια ώρα οι Τούρκοι δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των 12 ελληνικών λιμανιών.
Και μάλιστα δύο όμιλοι, από τους πλέον ισχυρούς της γείτονας χώρας ενδιαφέρονται περισσότερο για τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδας και όχι για το Αττικό λιμενικό σύστημα.
Οι Τούρκοι όπως έγινε γνωστό αναμένουν τα αποτελέσματα τις εκθέσεις των συμβούλων του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας για να πάρουν θέση. Το διάστημα από 20 Φεβρουαρίου έως 10 Μαρτίου είναι αυτό κατά το οποίο το Ταμείο θα ξεκαθαρίσει με βάση τις μελέτες τον τύπο και τον τρόπο ιδιωτικοποίησης των λιμανιών. Οπότε οι Τούρκοι αυτή την εποχή απλά κάνουν γνωστό το ενδιαφέρον τους, δίχως όμως να ανοίγουν περαιτέρω τα χαρτιά τους.
Οι ενδιαφερόμενοι
Στην Κωνσταντινούπολη και την Άγκυρα αναφέρουν πως πιθανότατα θα ενδιαφερθούν οι μεγιστάνες Νιχάτ Οζντεμίρ και Σεζάι Μπακακτσίτζ, οι οποίοι κι ελέγχουν τον κατασκευαστικό όμιλο Limak Holding AS. Η Limak δραστηριοποιείται σε μεγάλα έργα εντός και εκτός Τουρκίας, στην ενέργεια (μεγάλα υδροηλεκτρικά και ανανεώσιμες), στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, την τσιμεντοβιομηχανία (11 μονάδες), τις συμμετοχές και τα ξενοδοχεία.
Ο όμιλος που διαθέτει τεράστια επιρροή στην ευρύτερη περιφέρεια της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής κινείται επιθετικά στις τελευταίες ιδιωτικοποιήσεις μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και στις κατασκευές ενώ πριν από λίγες ημέρες αγόρασε έναντι 372 εκατομμυρίων δολαρίων το λιμάνι της Αλεξανδρέττας.
Για την συγκεκριμένη επένδυση άντλησε κοινοπρακτικό δάνειο 245 εκατομμυρίων δολαρίων από έξι τράπεζες. Το business plan για ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της ανατολική μεσογείου με ιδιαίτερα μεγάλη δραστηριότητα στο σιδηρομετάλλευμα καθώς υπάρχουν μεγάλες χαλυβουργίες στην περιοχή περιλαμβάνει και την επένδυση στον σταθμό φορτοεκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων του οποίου την δυναμικότητα θέλει να αυξήσει στα 1,3 εκατομμύρια teu. Υπενθυμίζεται η ανάλογη επένδυση της Cosco στον προβλήτα II και ΙΙΙ του ΟΛΠ.
Πολιτικοί παρατηρητές εκτιμούν ότι οι δυσκολίες παραχώρησης ελληνικού λιμανιού σε τουρκικά συμφέροντα είναι πρακτικά ανυπέρβλητες αφού εγείρονται αυτονόητα θέματα εθνικής ασφάλειας. Αυτός αναφέρεται και ως εκ των λόγων που ενδεχόμενο ενδιαφέρον της Limak θα εστιαστεί σε περιφερειακά λιμάνια.
Βέβαια όλα θα εξαρτηθούν από τον τρόπο που σκέπτεται το δημόσιο να αποκρατικοποιήσει τα λιμάνια. Εάν δηλαδή αποφασιστεί Διεθνής Διαγωνισμός, ή απλά έρθει σε συμφωνία με κάποιους επενδυτές. Η Κομισιόν ζητάει Διεθνή Διαγωνισμό, κάτι που βολεύει τους Τούρκους, εάν αυτοί σώνει και καλά επιθυμούν να αποκτήσουν πρόσβαση στις ελληνικές υποδομές. Όλα αυτά βέβαια θα εξαρτηθούν και από τις επί μέρους συμφωνίες της ελληνικής πλευράς με την Κομισιόν και τους εθνικούς λόγους που πιθανόν θα επικαλεστεί η ελληνική κυβέρνηση.
Νιχάτ Οζντεμίρ και Σεζάι Μπακακτσίτζ αρχίζουν να βλέπουν στην αντίπερα όχθη του Αιγαίου για επενδύσεις
Του Μιχάλη Κωτσάκου
Εφημερίδα ΚΟΣΜΟΣ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Μπορείτε ελεύθερα να κάνετε προτάσεις και σχόλια, χρησιμοποιώντας την παρακάτω φόρμα. Εάν στην επιλογή προφίλ βάλετε τη λέξη ανώνυμος, δεν μπορεί κανένας να μάθει την ταυτοτητά σας.